my tomodachi

20101216

B'cuz I Love You... No Other Then SuJu ::Bab4::



BAB4
“Abang Heeee~~!!!!” Si tomboy itu bersuara nyaring menjerit nama Farihin dari luar rumah.
Farihin yang berada di ruang tamu rumahnya hanya menjeling ke tingkap menjejaki kelibat Wiena. Punggung tetap terpaku di sofa. Tidak mahu berganjak dari menghadap komputer ribanya.
Kedengaran suara Wiena bercakap dengan ibunya di luar. Farihin tidak peduli. Intimate Note di skrin laptop lebih menarik perhatiannya kini.
Tidak lama kemudian kelibat Wiena muncul menjejakinya di situ dengan beg-beg plastik yang berisi barang-barang yang dibeli dari pasar raya.
“Abang Hee~” Wiena meletak bungkusan-bungkusan yang baru dibelinya di tepi dinding. “Abang Hee ni pekak badak ke pekak dynasour… orang panggil dari tadi langsung tak menyahut.” Wiena mengambil tempat di sebelah Farihin.
Ekor mata Farihin sempat mengerling Wiena. Punggungnya bergerak untuk memberi ruang kepada Wiena untuk duduk. Tak boleh tengok orang senang sikitlah budak ni. Haish~ gerutunya sendiri di dalam hati.
“Tengah buat apa?” Wiena mengerling laptop Farihin. “Online lah tu. Asyik online je. Tak reti-reti nak bersosial dekat luar ke. Lepak dengan kawan-kawan ke… bersukan, main bola sepak ke. Apalah Abang Hee ni. Terperap dekat rumah macam anak dara.” Wiena membebel. Memang satu kenyataan. Farihin lebih suka memerap di rumah sahaja ketika hari cuti.
“Macam mak nenek. Diam boleh tak.” Farihin menarik kusyen kecil di belakangnya untuk dipeluk. Wiena mencebir bibir. Jambul Farihin yang di ikat tegak di atas kepala dijadikan mangsanya untuk melepaskan geram.
“Abang tengok cerita apa ni?” Wiena mahu mendapatkan perhatian Farihin apabila lelaki itu tidak memberi reaksi walaupun cuba disakat Wiena.
Farihin tidak menjawab tetapi tiba-tiba dia tergelak besar. Adegan antara Kangin dan Sungmin yang hendak menyedut sebotol Coke mencuit hatinya sehingga tawanya itu telah menyinggung Wiena.
“Abang!” Wiena mencubit lengan Farihin. Geram!
“Arghh… sakit!” Perhatian Farihin pada Kangin dan Sungmin di skrin laptop terganggu akibat penangan ketam yang menyengat lengannya.
Intimate Note lah…”
Dahi Wiena berkerut memandang Farihin. Dia tidak tahu cerita jenis apakah Intimate Note itu. Haish~~
“Buat muka blur pula budak ni. Meh tengok sama-sama dengan abang.”
“Tak naklah. Abang dah lupa janji abang ke? Kata nak ajar Wiena buat Triffle Peach hari ini. Wiena dah beli pun bahan-bahannya.” Sambil menjuih bibir pada plastik beg di tepi dinding. “Jomlah kita buat sekarang.”
Farihin memandang Wiena pelik. Tidak sangka Wiena serius hendak belajar memasak dengannya. Pantang dicabar rupanya si tomboy ini.
“Habiskan tengok Intimate Note-Super Junior dulu.” Tegas Farihin. Wiena tiada pilihan selain melayan rancangan tersebut.


“Warghahahaah~~~!!” suara tawa mereka berdua meletus tidak lama kemudian. Kangin tersembur cola dalam mulutnya ke wajah Sungmin kerana tidak tahan dengan renungan memikat Sungmin. Sungmin yang super cute cuba menawan hati Kangin? Sangat luar alam dan Sungmin tidak berniat begitu sebenarnya. Memang sakit mental kalau tidak tertawa melihat gelagat Super Junior.
“Kelakarlah diorang ni. Patutlah abang khusyuk sangat tadi.” Sisa tawa Wiena masih mewarnai wajah. Dia sudah tertarik untuk menonton Intimate Note, episod bersama Super Junior.
“Cerita ni panjang lagi. Jomlah kita masuk dapur buat Triffle Peach dulu.” Ajak Farihin. Tetikus ditarik dan diklik pada punat ‘pause’. Adegan diantara Eunhyuk dan Heechul yang baru hendak bermula terhenti untuk seketika.

***********

Tung tang tung tang…. Dah macam nak meletup dapur dibuatnya. Farihin selaku chef tidak rasmi merangkap guru masakan tak bertauliah sibuk memberi arahan kepada Wiena yang mahu menuntut ilmu dengannya hari ini. Farihin seorang penuntut jurusan Pengurusan Makanan. Itulah sebab yang jelas kenapa Wiena mahu belajar memasak dengan Farihin.
Walaupun Farihin mengambil jurusan yang berkaitan dengan dapur yang sinonim dengan wanita tetapi sebenarnya dia bukanlah rajin sangat memasak di dapur. Kalau bukan kerana Wiena, dia lebih suka menunggu ibunya menyediakan makanan.
“Sementara tunggu agar-agar sejuk kita sediakan sos kastard.” Wiena mengangguk berulang kali mengalahkan burung belatuk. Serius wajahnya memberi perhatian. Susunan Swiss Roll yang sudah dilitupi agar-agar jernih ditelek. “Pergilah ambik periuk tu letak atas dapur. Cepat. Sediakan susu sejat tadi… bla.. bla.. bla… tepung kastard mana? Bla… bla… kena siapkan sos kastard sebelum agar2 keras. Bla lagi dan lagi bla blaa~~~” dah serupa mak ayam tercabut ekor. Pot pet pot pet pot pet… hergh~~~
Dan akhirnya Triffle Peach berjaya disediakan dengan jayanya. Farihin dan Wiena duduk di meja makan sambil melihat hasil masakan mereka.



“Pheh~~ smartlah. Boleh tahan juga hasil kerja Wiena kan, bang.” Wiena memuji diri sendiri tanpa mempedulikan reaksi Farihin yang sedang mengulum tawa di mulut.
“Agak berhasil jugaklah… itupun dengan hasil bantuan abang.” Kredit ke atas dirinya tidak dilupakan.
“Abang, jom rasa.” Wiena mencapai camca di sisi mangkuk Triffle Peach.
Farihin hanya memerhati dengan senyuman. Tumpang gembira dengan kejayaan pertama Wiena.
“Nak suap?” Wiena menyuakan Triffle Peach ke mulut Farihin.
“Makanlah dulu. Nanti abang makan sendiri.” Farihin menolak dengan baik.
“Cepatlah. Wiena nak suapkan ni… Untuk abang yang dah banyak tolong Wiena hari ini.”
Farihin seakan tidak dapat menolak niat ikhlas Wiena. Apatah lagi dia sayangkan Wiena selama ini… sayang sebagai adiklah…
“Okey…” Farihin nganga mulut untuk memakan suapan Wiena.
Malang sekali apabila Triffle Peach tidak jadi masuk ke mulutnya. Wiena cuma mengacahnya. Triffle Peach di sudu tadi selamat masuk ke mulut Wiena sendiri. Senyuman Farihin berubah mendadak. Jelingan tajamnya menikam wajah Wiena.
“Marahlah tu…”
Farihin diam. Memang sedang Marah.
“Makin marah makin cute.” Wiena cuba bergurau.
“Tak kelakar langsung.” Secarik senyumanpun tidak terlakar di wajahnya.
“Abang ni~~ sukalah bad mood tiba-tiba. Wiena minta maaflah. Tak rock langsung tau kalau ada orang nampak Wiena suap abang.”
Farihin mencebir. Menyampah. Wiena ketap bibir. Menyesal pula menyakat Farihin tadi. Cepat benar mood Farihin berubah.
“Abang, jom sambung tengok Intimate Note.”
Mendadak senyuman Farihin terukir semula. “Yang tu abang sangat setuju. Jom.”
“Haish~” Wiena garu kepala. Cepat betul mood Farihin pulih semula. Macam main-mainkan aku pula Abang Hee ni…



************* 
EXTRA






“Wiena ada satu cadangan hebat untuk Abang Hee. Nak dengar tak?” Yna bersuara setelah terdera dengan gelagat Super Junior yang kelakar tahap petala hampir sejam lamanya di rumah Farihin.
“Apa?” Farihin menyudu Triffle Peach ke mulutnya.
“Abang boleh gantikan tempat Heechul bila dia dah bersara dari Super Junior nanti.” Tawa Wiena ada ura-ura hendak meledak lagi. “Nanti Wiena jadi peminat no.1 abang ya. Kah kah kah~~” Wiena sudah mengerti maksud gelaran Farihin di sekolah selama ini. Sebelum ini dia tertanya-tanya siapakah Kim Heechul yang kononnya satu acuan dengan Farihin.
“Grrrr….~~” Farihin rasa bagai hendak meletup. Kalau Wiena tak bernasib baik alamatnya mahu terbang sudu Triffle Peach nya ke dahi si tomboy itu.

3 comments:

  1. #highlight
    dynasour ><
    hehehehe :) cik kaseh ingt fa ker ;p

    ReplyDelete
  2. e'eeeiii~~sape budak perasan niii?
    owh aufa rosland a.k.a. dnalsor evil angel rupanya...

    (^_^)V

    ReplyDelete
  3. alamak!
    aku memang tak suke korea,
    tapi super junior aku layan sikit lah xD

    ReplyDelete