my tomodachi

20110212

NewS - The History from Kaseh Esmiralda

wow~~ jambunya kaler pink <3 <3


......................................... Cik Kaseh tengah pandang lappy macam merenung kekasih hati <-- sebenarnya tak ada idea nak start dari mana cerita pasal NewS ni... huhuhu..... 

Okey... mari mula dengan zaman penubuhan kumpulan ini pada tahun 2003. Nama NewS adalah kependekan dari N=north, E=east, W=west, S=south. Pada awalnya ada 9 orang ahli dalam kumpulan NewS. Mereka terdiri daripada sub2 unit dalam Johnny's Entertainment(JE) yang telah dilatih sejak dari kecil. maksudnya diorang ni semua dh jadi artis sejak kecik... kiranya membesar bersama2lah. tu pasallah diorang ni rapat.

NewS ketika 9 orang

NewS terdiri daripada Yamashita Tomohisa/Nishikido Ryo/Koyama Keichiro/Takahisa Masuda/Shigeaki Kato/Tegoshi Yuya/Uchi Hiroki/Kusano Hironori dan Takahiro Moriuchi pada tahun 2003. Moriuchi telah menarik diri dari NewS pada 2004 atas sebab peribadi. 

NewS keluar dengan single pertama yang bertajuk NewS Nippon yang digunakan sebagai lagu rasmi untuk World Cup of Volleyball Championships. Single ke2 mereka menyusul kemudian dengan tajuk Kibou ~Yell~ pada 2004. Nama NewS semakin mantap dan lagu2 mereka selalu menduduki carta teratas.

Tahun 2005 bermulanya  zaman kejatuhan NewS apabila Uchi Hiroki didapati bersalah kerana gangguan awam akibat pengaruh alkohol di bawah umur 18thn. dia telah digantung dari penglibatannya dalam kedua2 buah kumpulan(NewS/Kanjani8). Hal tersebut telah menjadi isu besar dalam industri hiburan Jepun sehingga menyebabkan nama NewS terjejas sama.

[Kenapa ayat Cik Kaseh kat atas tu macam gaya berita dalam surat khabar? huhuhuhu~~]

Tidak lama selepas kes Uchi Hiroki, pada tahun yang sama Kusano Hironori turut dikenakan tindakan yang sama atas kesalahan yang sama, minum arak di bawah umur 18thn. NewS menghentikan segala aktivitinya selama setahun akibat kedua2 kes tersebut.

 Mereka kembali aktif semula pada disember 2006 dengan single ke7, Hoshi Wo Mezashite. Dan kalau tak silap Cik kaseh start serius addict dengan NewS sebaik tengok 1st tour concert mereka waktu ini (b4 dat sy minat NewS sekadar nak cuci mata menikmati kehanseman serta ke-cute-an mereka... ngeee^^). Never Ending Wonderful Story adalah 1st tour consert NewS. Diikuti dengan NEWS Concert Tour Pacific 2007-2008 <--ini merupakan konsert bertaraf DOME pertama NewS. Selepas itu Winter Party Diamond pada penghujung 2008. Dan konsert terbaru mereka pada september 2010 “LIVE! LIVE! LIVE! NEWS DOME PARTY 2010".

Ish... terasa macam dah banyak sangat membebel... apa kata kita berkenalan dengan ahli2 NewS ^^ 



YAMASHITA TOMOHISA (Leader)
Nickname : Yamapi, Pi, P-chan
Birthdate : 9 Apr 1985
Birthplace : Chiba, Japan
Blood type : A
Sub Group : Shuji to Akira / Kitty GYM
Solo song : Gomen Ne Juliette/Daite Senorita/1 In A Million e.t.c.
Drama : Proposal Daisakusen/Code Blue/Buzzer Beat/Kurosagi/Nobuta Wo Produce e.t.c.
Trivia : He have same necklace with Ryo-chan/Akinishi Jin n Shirota Yuu. It's a friendship necklace Jin bought for them... ^^ 


sy dah chop mamat ni sejak 5thn lps tau
NISHIKIDO RYO
Nickname : Ryo-chan, Ryotan, Dokkun(diz names by Yokoyama Yuu... coz of his sharp tounge... mulut die puaka!)
Birthdate : 3 Nov 1984
Birthplace : Osaka, Japan
Blood type : O
Group : Kanjani8 & NewS
Song : Code / Ordinary / Half Down
Drama : 1 Litre Of Tear/Attention Please/Last Friend/Orthros No Inu/Ryusei No Kizuna e.t.c.
Trivia : He said Tegoshi is his lovely pet n he call Tegoshi as Tego-nyan ..Erk~~


TEGOSHI YUYA
Nickname : Teshi, Tego, Tego-nyan
Birthdate : 11 Nov 1987
Birthplace : Kanagawa, Japan
Blood type : B
Sub group : TegoMass
Solo song : Kesinai / Stars
Drama : My Boss My hero / Yamato Nadeshiko Sachi Hange
Trivia : He's studying Psychology at Waseda University right now.



TAKAHISA MASUDA
Nickname : Massu
Birthdate : 4 Jul 1986
Birthplace : Tokyo, Japan
Blood type : O
Sub Group : TegoMass
Solo Song : Pumpkin / Akatsuki
Trivia : He really love food n he can cook very well ^^



KOYAMA KEICHIRO
Nickname : Koyama, Kei-chan, Kei, Koyamachii
Birthdate : 1 May 1984
Birthplace : Tokyo, Japan
Blood type : O
Solo Song : Love Addiction 
Radio Show : K-chan News (KちゃんNEWS)
Drama : Kurosagi (epi 2) / Hana Yome wa Yakudoshi
Trivia : He is a good speaker. He is often called by Jyannis when changes occur in performances to be the one to announce it.


SHIGEAKI KATO
Nickname : Shige
Birthdate : 11 Jul 1987
Birthplace : Osaka, Japan
Blood type : A
Solo Song : Kakao / Happy Music
Radio Show : Shige Togather
Drama : Freaky 7 Days / Trouble Man
Trivia : He writes his blog from the point of view of a fictional cat named "Wagahai." ... Wagahai Shige De Aru... This is a parody he did based off of Natsume Soseki's "I am a cat." which is his favorite book.


P/s : Cik Kaseh stop dulu untuk entri pasal NewS... nak layan Trouble Man lakonan Shige... hehehe~~~baru habis d.load full episod... yahoooo~~~

P/ss : konsert solo pertama Yamapi dekat Thailand lagi murah dari SS3... sapa nak pegi... jom~~~... <--ajak orang mcm senang2 je dpt pegi ke sana.... toloonnggglaaa~~~ Yamapi, lepas ni kalau dtg KL, call Cik kaseh dulu... u dtg senyap2 lepas tu bini U kat penang meraung kat I tengah2 malam...huhuhu~~   <--do u remember diz Bunny Neuron? kuikuikui~~~



No comments:

Post a Comment