my tomodachi

20140902

Doctor Stranger : Ini Bukan Review Drama



Aku malas nak layan drama korea selama ni sebab drama korea ni ada satu macam benda klise yang berulang2 sampai aku naik jemu. Bagi aku orang yang layan drama korea ni penuh dengan perasaan jiwang yang takkan boleh layan drama jepun yang unik dan drama Inggeris yang mencabar. Tapi tiba2 hari tu tangan aku gatal pula nak try test satu drama korea terbaru... ini semua gara2 Husna Nemo tu la kata drama Korea sekarang dah upgrade... dah tak klise macam dulu...

Aku suka drama pasal doktor.... Masa kecik2 dulu selalu layan ER... bila besar sikit aku layan pula Grays Anatomi... kalau drama Jepun pula drama doctor pertama yang aku tonton ialah Heavens Coin <-- masa tu Yutaka Takenouchi muda lagi... lepas tu aku layan pula Team Madical Dragon <-- yang ni aku layan manga dia dulu sebelum tonton drama. lepas tu minat pula Code Blue yang ada Yamapi dengan Toda Erika tu...... [DAH DAH... PANJANG PULA NAK CAKAP PASAL SEMUA DRAMA DOKTOR NI!]

Aku tak pernah tonton drama doktor versi korea. so dengan randomnya aku main download je. sinopsis pun aku tak baca. pelakon pun aku tak kenal. ha ha ha~~!!!

Apasal ek...? apa yang menarik pasal DOKTOR STRANGER ni yang sampai aku nak tulis entri pula kan???


10 Sebab Kenapa Cik Kaseh Boleh Tonton Doctor Stranger Sampai Habis :

1) Motif pertama aku dah cakap awal-awal tadi... Aku nak tengok drama ni sebab cerita pasal doktor.

2) Plot dia terus start dengan dramatik pada episod pertama... Aku memang suka style drama macam ni. dia cepat tangkap perasaan aku untuk stay depan monitor.

3) Temanya berkaitan dengan cinta/ politik antara negara/ politik dalam hospital... yang menariknya ia bergerak seimbang. Jadi kita taklah rasa preasure dengan isu politik yang berbelit2. kita juga tak lah sampai nak muntah hijau tengok diorang asyik bercinta saja... BALANCE.

4) Drama ni dah agak lari sikit dari tipikal love triangle yang famous dalam drama korea selama ni. So kita pun tak lah rasa macam nak maki2 watak2 yang sibuk nak rebut cinta... kisah cinta dia walaupun tipikal tapi bagi aku ia bergerak secara natural dan normal.

Hero 1 (Hoon) cintakan Heroin 1 (Jae Hee)... pastu Heroin 2 (Soo Hyun) jatuh cinta pada hero 1. hero 2 suka heroin 2 tapi sikap dia lebih pada nak protect orang yg dia sayang. akhirnya heroin 2 sedar yang true love dia ialah hero 2 tu. so ending dia semua bahagia... tak de lah watak2 hero/heroin kedua ni dikejami seperti drama2 korea yang dulu-dulu tu.

5) kisah cinta antara Hoon dan Jae Hee ni agak thrill bagi aku. diorang berkenalan sejak kecil masa dekat Korea Utara. bercinta lepas tu berpisah. berjumpa semula tapi sekejap je lepas tu berpisah lagi. lepas tu berjumpa lagi. lepas tu dalam tempoh 7 tahun tu masing2 buat macam2 benda yang gila semata2 nak jumpa balik... semata2 nak protect each other. (apa yang Jae Hee dan Hoon buat tu kena tengok sendiri. nak cite panjang. haha) <-- fefeeling macam Damon/Elena dalam Vampire Diaries je.. i like.

6) Bestfriend relationship... Suka hubungan Hoon dengan Soo Hyun as a best friend. even Soo Hyun dah kena reject dengan Hoon pun lepas tu diorang boleh jadi kawan balik.

7) drama ni tak de gaduh2 antara 4 watak utama. Hoon dengan Jae Joon walaupun nampak macam bermusuh sebab masing2 bersaing dekat hospital tapi diorang tak bergaduh pasal hal2 peribadi pun... and boleh berkawan sebenarnya lepas tu. Jae hee dan Soo Hyun lagilah duduk serumah. memang rapat.

8) Satu benda klise yang masih tak berubah ialah... bila aku tetap sukakan hero no 2 walau dalam keadaan apa sekali pun... apasal ek, drama korea ni suka buat watak kedua dia charming/perfect tapi lepas tu background dia buat orang rasa kesian je. kesian Jae Joon ni... dia nak balas dendam tapi akhirnya dia give up sebab dia cintakan Soo Hyun. lepas tu boleh pula dia pergi pujuk perempuan yang dah kecewakan dia bila dapat tahu Soo Hyun frust lepas kena reject dengan Hoon....Wahhh~~

9) Heartbeat Couple... Aku tak pernah minat dengan hero/heroin drama korea... so ini memang rare bila aku suka hero/heroin dalam drama ni. diorang best...

10) Semua watak bergerak dengan sifat2 yang unik. even sekecil-kecil watak pun. pendek kata detail lah dari segi penstrukturan watak tu.



2 comments:

  1. Assalamualaikum Kaseh. Semoga Kaseh baik2 saja ye. Lamanya tak menjengah laman blog ni.. :)

    ReplyDelete
  2. yessss!! sangat suka cerita ni,, masuk 3kali round dok ulang cerita ni :D

    ReplyDelete